• Detta vill vi i...

Detta vill vi i Salem

Ett tryggare Salem
Det är tillsammans vi bygger framtiden, alla vi människor som lever i Salem. Salem är en rik och välorganiserat kommun som skulle kunna ge varje invånare en trygg uppväxt, bostad, jobb, hälsa och omsorg. Vi har råd med en välfärd där alla har möjlighet att utveckla sina drömmar och förhoppningar, tillsammans och som individer.

Vi vill ha ett samhälle som präglas av medmänsklighet, solidaritet och rättvisa och där vi ställer om för att skapa ett hållbart samhälle.

Klimatförändringarna är ett faktum och Salem har goda förutsättningar för att vara en förebild och föregångare i omställningsarbetet. Omställningen är möjlig, bara vi genomför den tillsammans, för varandras framtid! Vi måste också stärka och utveckla det vi gemensamt äger och vår gemensamma välfärd.

Stoppa marknadsexperimentet i skolan
Vi vill säkerställa att kommunala pengar alltid används till kommunens elever och inte går till vinster. För oss är det därför viktigt att det finns icke vinstdrivande skolor i närhet av alla kommunens elever, därför vill vi exempelvis att förskolan i Södra Hallsta ska drivas i egen regi.

Även friskolor ska vara skyldiga att ta emot nyanlända elever. Det är viktigt för jämlikheten att barn med olika livssituation blandas i skolan.

Modersmålsundervining och studiestöd är viktiga redskap för att nyanlända ska klara målen så fort som möjligt.

Bygg bort bostadsbristen
Med ett eget kommunalt bostadsbolag skulle vi kunna styra bostadsbyggandet mot våra behov, med klimatanpassat byggande som säkerställer att Salem passar som bostadsort för alla livets faser. Med ett eget kommunalt bostadsbolag kan vi också styra bostadsbyggandet efter behov. Det behövs mer anpassade bostäder för ungdomar och seniorer. I byggprocessen måste vi också ställa krav på att bygga klimatvänligt. Vi kan ställa krav på att vi bygger hyresrätter och att de blir så billiga som möjligt att hyra.

En meningsfull fritid
Vi vill utöka möjlighet till kultur- och fritidsupplevelser och skapa möjlighet även för barn och unga som inte är anslutna till föreningslivet att delta i spontanaktiviteteter. Vi vill ha utökade öppettider på bibliotek och ishall. Ganska små summor skulle göra tillgängligheten bättre. Vi vill se utökade öppettider på biblioteket samt mer spontanaktiviteter för ungdomar. Vi vill också satsa mer på föreningslivet.

Stoppa klimatförändringarna
Klimatfrågan är avgörande för mänsklighetens framtid och vi behöver påbörja omställningen mot ett mer långsiktigt hållbart samhälle. Miljöhänsyn är viktigare än kortsiktiga vinstintressen. Rättvisa och miljö hänger också ihop, de som belastar miljön mest måste göra störst förändringar i sin livsstil. Det är politikens, och inte individens, ansvar att skapa möjligheter för människor att välja enkla och billiga klimatsmarta alternativ.

En stor del av klimatpåverkan kommer från maten vi äter och att styra kommunens inköp av mat till skola och omsorg mot mer klimatsmarta alternativ. Att äta större andel vegetarisk mat är bra både för hälsan, klimatet och ekonomin.

Bättre kollektivtrafik
Många i Salem pendlar med bil till arbete och där anser vi att det är viktigt att kommunen verkar för att regionen förbättrar kollektivtrafiken så att den blir ett attraktivt alternativ.

Direktbussarna till Stockholm är populära och vi tror att det skulle minska bilåkandet om man införde direktbussar även till Södertälje, till industrierna, Moraberg och centrum, samt till Kungens Kurva. Salemsborna och miljön behöver tätare busstrafik – inte nedskärningar och höjda priser.

Trygga anställningar
Vänsterpartiet vill att alla ska ha möjlighet till en anställning och egen försörjning. Idag har vi en arbetsmarknad där vissa inte får jobba alls och andra sliter ut sig. För att förhindra det vill vi ge rätt till heltid och arbeta för full sysselsättning för alla. Vi ska inte se en viss andel arbetslöshet som ett normaltillstånd.