Ett Salem för alla

Framgångar och motgångar i kommunens budget

I torsdags var det budgetmöte i kommunfullmäktige. Vänsterpartiet la ett budgetförslag med med satsningar på fler händer i vården, att fler ska få rätt till heltidstjänst, mer pengar till fritidsverksamhet och insatser för unga vuxna på glid. Såklart röstades detta ner av före detta Alliansen.

Mer glädjande var ett Vänsterpartiets kamp för lägre avgifter i kulturskolan gjort att före detta Alliansen i sitt budgetförslag har en kraftig sänkning. Så nu kommer fler barn få möjlighet till att delta i kulturskolans verksamhet.

Lika glädjande är att det kommer byggas 100 nya hyreslägenheter i närheten av Prästbodavägen med hyfsade hyror, något Vänsterpartiet också kämpat för.

Den stora diskussionen var annars kring konstgräs på fotbollsplanen vid Prästbodavägen. Vänsterpartiet menade att det inte kan anläggas en ny plan utan belysning och möjlighet till matchspel. Före detta Alliansen drev istället igenom att det ska försöka ordnas i efterhand. Risken är enligt oss att så inte kommer att ske, vilket kommer innebära mycket pengar i sjön.