Vänsterpartiet Salem går framåt i valet!

Efter en nervkittlande rösträkning kan vi nu meddela att vi går framåt i kommunvalet i Salem. Vi får något fler röster och ökar från ett till två mandat i kommunfullmäktige. Även om moderaterna fortfarande regerar i Salem med stöd av Centerpartiet, Liberalerna och Kristdemokraterna, kommer vi få bättre förutsättningar att driva vänsterpolitik.

I kommunfullmäktige kommer Itai Cabrera Fernandez och Sanna Wiberg Jansson att kämpa för mer resurser till skolan och elevhälsoteam, för ett klimatneutralt Salem och för att kommunen ska starta ett eget bostadsbolag. Se mer under här.

I riksdagen kommer moderaterna och de övriga i den brunblåa regeringen göra vad man kan för att rika ska bli rikare och för att vanligt folk ska stå för notan. Det kommer också drabba kommunerna som inte kommer kompenseras för de skenande prisökningarna, och med största sannolikhet tvinga kommunerna till neddragningar i vården och skolan. Vänsterpartiet kommer i opposition att kämpa för att vår gemensamma välfärd ska gå att lita på, särskilt när den behövs som allra mest.

Vänligen,
Styrelsen Vänsterpartiet Salem