Rädda buss 745!

Vi motsätter oss Region Stockholms förslag till beslut om att lägga ner buss 745 som trafikerar Uttran-Salems centrum-Lliljeholmen-Fridhemsplan.

Linjen är mycket populär och avgörande för många av oss för att kunna ta sig till jobb och studier på ett smidigt sätt. Tidsbesparingen mellan Salem och Fridhemsplan är 30 min enkel väg och det gör stor skillnad i vår vardag som Salemsbor. Att ta bort den möjligheten kommer att kraftigt försämra våra möjligheter till god pendling. Det skulle också vara ett förödande beslut för Salems gymnasieungdomar som genom busslinjen får en smidig pendling till fler alternativa gymnasieskolor.

Ur miljösynpunkt blir detta också en klar försämring då fler kommer känna sig tvungna att ta bilen in till stan. Det går helt emot den utveckling vi vill se i kollektivtrafiken. Vi vill se en smidig kollektivtrafik som tillåter människor att fatta kloka miljöbeslut i vardagen och som gör att man kan leva och bo i hela Stockholm även utan bil.

Sammanfattningsvis skulle en nedläggning av busslinje 745 försvåra vardagen för oss Salemsbor, göra det svårare att arbeta och utbilda oss i Stockholmsregionen, föra Salem längre ifrån Stockholm samt öka utsläppen av växthusgaser i en tid då vi måste göra allt för att minska dem.

Vi kommer att framföra vår inställning till den planerade förändringen till våra partikamrater i Regionen och till övriga partier i kommunfullmäktige.